sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Miten minä hoidan hiuksiani?

Tässä postauksessa valotan teille, miten huolehdin hiuksistani. Muistakaahan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä ja niin edelleen... ;)


*Mun hiukset värjätään ja leikataan työpaikallani Hius & Kauneushoitola Pisarassa kuukauden-parin välein. Tykkään kokeilla erilaisia tyylejä, mutta nyt olen kasvattanut hiuksiani tosi pitkään ja niitä on leikattu lähinnä lyhyeltä sivulta sekä otsatukasta. Otsiksen tosin saksin usein kotona omin kätösinkin. ;) Nyt mulla on ollut jo kesästä asti musta tukka sinisin raidoin. Sinistä on lisäilty hiljalleen ja toivoisinkin, että mulla olisi jossain vaiheessa vielä sinisempi ja pidempi tukka. :D

*Sininen väri on todella helposti haalistuva, joten sitä täytyy ylläpitää ahkerasti värjäysten välillä kotona. Niinpä käytän siihen sinistä suoraväriä aina tarvittaessa.

Siniset suoravärit
*Pesen hiukseni kerran tai kaksi viikossa. Olen onnistunut venyttämään pesuvälin jokapäiväisestä tähän hiljalleen. Enää tukka ei tunnu ensimmäisten kolmen-neljän päivän aikana edes yhtään likaiselta ja sen jälkeen turvaudun kuivashampooseen ja ponnariin. :D

*Vaihtelen shampoota ja hoitoainetta melko usein. Lemppareita ovat hyvin vaahtoutuvat ja herkullisen tuoksuiset shampoot sekä pehmittävät, silottavat ja myöskin hyvälle tuoksuvat hoitsikat. Käytän aina myös jätettävää hoitoainetta pesun jälkeen kosteaan tukkaan ja välillä myös laitan hoitavaa öljyä latvoihin.

*Käytän hiuksiini ainoastaan Tangle Teezer -hiusharjaa, koska olen todennut sen parhaaksi harjaksi, mitä olen koskaan kokeillut. Se selvittää takut vaivattomasti ja nopeasti (ja niitä mulla riittää, koska tukkaani on jouduttu vaalentamaan rankalla kädellä), ei katko eikä revi hiuksia, ei satu, sopii kostealle ja kuivalle hiukselle, on helppo puhdistaa ja niin edelleen.

Tangle Teezer ja tupeerauskampa
*Viikottaisiin muotoilutuotteisiini kuuluvat jokin tuote föönauksen alle (vaahto, tyvikohottaja, kampausneste tai vastaava), kuivashampoo, lakka ja kiiltosuihke.

*Kuivaan hiukseni föönillä aina kun jaksan, koska sillä saan sileät ja suorat hiukset helposti, niin että niitä ei tarvitse juurikaan suoristella. Jos olen laiskalla tuulella, saatan antaa hiusteni kuivua vapaasti, mutta silloin joudun suoristamaan ne tarkemmin, koska ne kuivuvat hiukan taipuisille laineille.

*Käytän suoristusrautaa yleensä vain pesun jälkeen eli noin kerran viikossa. Sillä teen myös kiharat ja kampauspohjat, jos laitan hiukseni esim. juhlavalle nutturalle, kun on jotain menoa.

Ghd:n fööni ja suoristusrauta
*Tupeeraan aina hiukseni, kun olen kuivannut ja suoristanut ne, koska inhoan lättänää tukkaa. Jos laitan hiukset ponnarille, tupeeraan silloinkin ne päälaelta. Tupeeraamiseen parhaat välineet ovat tupeerauskampa ja hyvä pitävä hiuslakka.

*Nukun aina hiukset auki ja yleensä varsinkin otsatukka pysyy koko yön täysin paikoillaan, koska käytän niin paljon lakkaa siihen. :D Mikään ei nimittäin ole niin ärsyttävää, kuin silmillä roikkuva otsis, jonka jokainen karva ei ole ruodussa. ;)

*Koska käytän todella paljon hiuslakkaa, niin se kerrostuu varsinkin otsatukkaani eli tulee näkyviin vastapestyssä kuivassa hiuksessa valkoisenharmaina läntteinä hiuksen pinnassa. Olen todennut, että paras konsti irrottaa näitä lakkajäämiä on Fairylla peseminen, koska edes syväpuhdistavat shampoot eivät poista niitä. Pesen siis tarvittaessa hiuksiani Fairylla, mutta yleensä vain juuri ennen värjäämistä, koska se haalistaa hiusväriä todella paljon.


Tällaisia juttuja kuuluu mun hiusrutiineihini. Jakakaahan tekin omianne! :)

2 kommenttia:

  1. Osaatko kampaajana vastata yhteen hiuspulmaani? :) eli mulla on pitkä, luonnontaipuisa/kihartuva tukka. Se menee takkuun ihan silmänräpäyksessä ja tää ongelma korostuu aina suihkun jälkeen. Tällä hetkellä mä harjaan hiukset märkänä heti suihkusta tultua, koska silloin ne saa aika helposti auki, tarvittaessa laitan vielä jätettävää hoitoainetta ettei tuu revittyä takkuja liikaa. Märkänähän ei kuitenkaan sais harjata, mutta jos annan tukan kuivua niin sitä ei saa enää selväksi millään.... Ja tästä siis varsinaiseen kysymykseeni: kumpi on tukalla haitallisempaa, harjata märkänä suht kivuttomasti, vai antaa kuivua ja sitten yrittää kiskoa takkuja auki hampaat irvessä? Mulla on tangle teezeri, mutta mun tukka on niin paksu ettei se selvitä ihan kaikkia takkuja. harjaan eka tangle teezerillä isoimmat takut ja sitten viimeistelen perusharjalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennemmin suosittelisin märkänä Tangle Teezerillä varovasti osioissa selvittämistä kuin kuivana hiusten repimistä. Kannattaa käyttää aina pesun jälkeen jätettävää hoitoainetta. :)

      Poista