lauantai 28. heinäkuuta 2012

"Kampaaja pilasi hiukseni!!"

Otsikon lausetta kuulee valitettavasti todella usein. Mistä se johtuu ja miten siltä voi välttyä?

Olen sitä mieltä, että suurin osa kampaajan "pilaamista" hiuksista on oikeastaan oikean kommunikaation puutetta kampaajan ja asiakkaan välillä. Asiakas ei osaa kertoa tarkalleen mitä haluaa tai kertoo sen niin, että kampaaja ymmärtää väärin. Kampaaja ei ehkä osaa kysyä oikeita kysymyksiä tai puhua tarpeeksi kansankielisesti niin, että asiakas ymmärtäisi pointin. Asiakkaalle tummat hiukset ovat ehkä vain tummat, kun taas kampaajalle tummia hiuksia on vaikkapa tummuusasteet 1-5.

Kampaajan ja asiakkaan tulisi siis löytää yhteinen sävel, jotta ongelmilta säästyttäisiin. Puhuminen on kaiken avain. Kampaajan on todella vaikea yrittää tehdä asiakkaalle mieleistä tukkaa, jos asiakas istuu hiljaa eikä vastaa kysymyksiin. Usein asiakkaat eivät uskalla kysyä mitään toimenpiteen aikana. Jokin aika sitten kuulin eräältä kollegalta, että asiakas oli istunut tuoliin ja kampaaja oli kysynyt, että miten leikataan. Asiakas oli vastannut tähän: "Sentti." Niinpä kampaaja oli sitten lyhentänyt tukkaa yhden sentin verran kauttaaltaan. Kun leikkaus oli valmis, asiakas kysyikin, että eikö tätä leikatakaan sentin mittaiseksi. Auts.

Asiakas ei voi liikaa selittää, kuvailla ja neuvoa, mitä tahtoo. Kampaajan suurin toive on kuitenkin saada asiakas onnelliseksi. Asiakas on myös se, joka hiustensa kanssa joutuu elämään, joten tottakai niistä pitäisi saada tehtyä asiakkaalle mieleiset. Kuva on puheen lisäksi myös aina hyödyllinen apuväline. Ei ole yhtään noloa ottaa vaikkapa omaa vanhaa kuvaa mukaan, koska siitä kampaaja ymmärtää selitystäkin paremmin, mitä asiakas haluaa.

Ei ole väärin, ettei tiedä mitä haluaa tullessaan kampaajalle. Jos haluaa antaa kampaajalle päätösvaltaa, niin kannattaa kuitenkin kertoa ne asiat, mitä ei ainakaan halua hiuksilleen tehtävän. Kampaajalle ei kannata sanoa, että saa vapaat kädet, jos sitä ei oikeasti tarkoita. Vapaat kädet eivät tarkoita kampaajalle, että latvoista saa leikata puoli senttiä.

Palautteen antaminen kampaajalle itselleen on hyvin tärkeää. Asiakkaan kiitos ja kehu tekevät kampaajalle hyvän mielen ja rakentava palaute auttaa toimimaan paremmin jatkossa. Jos hiukset eivät miellytä, se kannattaa kertoa kampaajalle mieluummin kuin vain nousta tuolista hymyillen ja häipyä tulematta takaisin. Kampaaja ei ole nimittäin ajatustenlukija.

On varmasti olemassa myös niitä tapauksia, kun hiukset ovat oikeasti menneet pilalle tai ainakin tulleet huonompaan kuntoon kampaajan käsittelyssä. Väittäisin kuitenkin, että ammattitaitoinen kampaaja saa aina parempaa jälkeä aikaan kuin itseoppinut kotiparturi. Joskus kuitenkin käy niin, että jotakin menee vikaan. Tukka on loppujen lopuksi uskomattoman monimutkainen asia, joka reagoi joskus mitä omituisimmilla tavoilla. Jos hiuksiin on esimerkiksi suihkun vesiputkien vuoksi tarttunut metalleja, ne voivat värjäytyä normaalisti, vetää vihreiksi tai väri ei välttämättä tartu ollenkaan.

Ilmaisu "kampaaja pilasi hiukseni" on mielestäni melko rankasti sanottu. Jos pilaaminen johtuu oikeasti siitä, että asiakas ja kampaaja ovat olleet eri aaltopituuksilla tai hiusten ns. omasta tahdosta (esimerkiksi nuo aiemmin mainitsemani metallit), on vähän hurjaa syyttää kampaajaa hiusten pilaamisesta. Kyseessä on kuitenkin kampaajan ammatti ja elinkeino. Negatiivinen palaute kulkeutuu todella helposti puskaradion kautta eteenpäin.

En tällä kirjoituksella yritä puolustella ammattitaidottomuutta tai syyttää asiakkaita. Toivoisin tämän vain antavan ajattelemisen aihetta seuraavaan kampaamokäyntiin. Mitä jos miettisit ensi kerralla jo hiukan valmiiksi, miten aiot kertoa toiveistasi? Mitä jos etsisit vaikkapa kuvan tai pari mukaan? Rohkeudella ja avoimella mielellä pääsee jo todella pitkälle! :)

2 kommenttia:

  1. Olen aivain samaa mieltä! Olen uusi lukija ja tykkään hirveesti blogistasi!:) Haluaisin itsekkin kampaajaksi, mutta mulla on vielä yks vuos peruskoulua jäljellä, joten ois tosi kiva jos tekisit postauksen parturi-kampaajan koulutuksesta ja koulunkäynnistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tervetuloa lukemaan! :) Hyvä ehdotus tuo postausidea ja nyt kun mulla alkaa taas ensi viikolla koulu, niin alkaa varmasti tulla enemmän niitä koulujuttuja taas. :)

      Poista